woensdag 23 augustus 2017

rekening varen

In de formatie kunnen ze het nog meenemen, rekening rijden, een verstandige maatregel die filevorming tegen gaat, dat bewijst de praktijk in landen waar ze het toepassen.

In Amsterdam wordt er volgend voorjaar ook geformeerd, een nieuw college van B&W  die kunnen in de onderhandelingen twee vliegen in een klap slaan door af te spreken zowel rekening rijden voor het autoverkeer in de binnenstad als rekeningvaren op de grachten in de komende bestuursperiode in te voeren.
Want dat lijkt (ook)de beste oplossing voor het vaar drukte probleem op de grachten.
Waardoor ontstaat die drukte? Door mooi weer, dan gaan de Amsterdammers het water op. Samen met de rondvaartboten en de borrelboten diner of barbecueboten etc. ontstaan er dan files op het water. Niet op maandagochtend maar wel op vrijdag- en zaterdag- en zondagmiddag.
https://www.youtube.com/watch?v=57cyFY0p_Jg

In een eerder stadium heeft de gemeente geprobeerd om het aantal boten te verminderen; Dat voornemen is gestrand "op de wet en praktische bezwaren".
Rekening varen lijkt een alternatief dat wel zou kunnen werken; Het is rechtvaardig, wie veel vaart betaald veel, dat zijn in dit geval de rondvaartrederijen; Schippers en passagiers van de rondvaart en het z.g groepsvervoer, hebben de keus betalen voor een rondtje door de binnenstad of lekker varen en uitwaaien op de Amstel het Oostelijkhavengebied.
De Amsterdammer en z'n bootje wordt van betaling vrijgesteld. Dat zou ook weinig opleveren want die vaart echt alleen met mooi weer. In tegenstelling tot de rondvaartboten die elke dag maar weer opnieuw hun vaarschema's moeten afvaren langs de zelfde highlights aan de gracht.

Bart Boat-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten